Før takstmannen kommer, kan du forberede deg
Vi sender ut et skjema som må fylles ut før en tilstandsrapport/eierskifterapport/boligsalgrapport. Skjema kan fylles ut digitalt og sendes tilbake på mail uten underskrift.
Det anbefales å benytte pc til utfylling da vi har fått tilbakemeldinger om litt problemer ved bruk av telefon og nettbrett.
mer informasjon om skjema vil du få tilsendt etter avtale.
Dette kan du gjøre slik at jobben blir enklere, raskere og bedre:
✅ Sett gjerne opp en liste med årstall for når eventuelle reparasjoner, vedlikehold,
installasjoner, ombygging eller lignende er utført.
✅ Sørg gjerne for at det er ryddet i skap under kjøkkenkum og at slukene i boligen er tilgjengelige og rengjort. Merk at vi tar 1500.- i tillegg pr. sluk dersom sluk ikke er rengjort. I kjellere og på loft er det fint om ikke det er lagret alt for mye ting.
✅ Dersom det har vært utført reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging eller lignende i boligen de siste fem årene, og arbeidet er utført av kvalifiserte håndverkere, skal den bygningssakkyndige be eieren dokumentere bruken av kvalifiserte håndverkere. Som dokumentasjon regnes blant annet skriftlig bekreftelse fra den eller de håndverkerne som ble brukt. Fakturaer fra håndverkere inneholder ofte ikke nok informasjon/beskrivelse av hva som er utført. For våtrom er det spesielt viktig med utvidet dokumentasjon.
✅ Hvis det elektriske anlegget er montert etter 1999 eller det er gjort endringer på anlegget etter samme tidspunkt, skal den bygningssakkyndige spørre eieren om samsvarserklæring for kontroll av arbeidet. Det er ikke unormalt at det foreligger flere samsvarserklæringer for forskjellige arbeider som er utført på el-anlegget. På spørsmål om når anlegget ble totalrehabilitert så menes det utskiftning av alle deler av anlegget og ikke kun i sikringsskap.
✅ Det anbefales å logge seg inn på boligmappa.no for å se hva som ligger av dokumentasjon for boligen. Her kan eventuell dokumentasjon som du har, lastes opp i boligmappa og så ber jeg om innsyn i den.
✅ For boliger bygget etter 2010 er det som regel levert FDV-dokumentasjon i perm, på USBpinne eller annen digital løsning. Denne dokumentasjonen er ofte relevant for rapporten.
✅ Rapporten tar utgangspunkt i de observasjoner, opplysninger og dokumentasjon som foreligger på befaringsdagen. Eventuelle endringer gjort i ettertid kan dokumenteres for interessenter og nye eiere.
✅ Ikke ha for mye ting inntill bygget slik at vi får undersøkt best mulig. En sykkel eller to går fint men ikke dekk til hele veggen med ting.
Sjekk tekniske installasjoner:
✅ Ventilasjon: Sørg for at avtrekk og ventilasjonsanlegg fungerer.
✅ Elektrisk anlegg: Ha dokumentasjon på el-kontroll eller arbeid gjort av elektriker.
✅ VVS: Sjekk rør, kraner og sluk for lekkasjer eller skader.
✅ Brann: Er det montert røykvarslere, brannslukkerapparat, brannstige (dersom det trengs)
Vær tilgjengelig for spørsmål:
Takstmannen kan ha spørsmål under befaringen, så det er en fordel at du er til stede for å svare på eventuelle spørsmål. Samtidig jobber vi mest effektivt når vi ikke blir forstyrret. Vi anbefaler derfor at du holder litt avstand, men likevel er i nærheten eller tilgjengelig på telefon dersom vi skulle trenge deg.
Er du usikker på noe? Ta kontakt med takstmannen i forkant for å avklare eventuelle spørsmål.
Åpningstider
Ma. 08:00 - 15:00
Ti. 08:00 - 15:00
On. 08:00 - 15:00
To. 08:00 - 15:00
Fr. 08:00 - 15:00